-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42846 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

1- آيا تفأل صحيح است يا نه ؟ لطفا مرا در اين امر با سند معتبر راهنمايي فرماييد ؟
بخش اول : معني فال و تَطير.
تطير: به معني تشأم يعني: شومي و نا مباركي است, همانگونه كه قرآن كريم مي فرمايد: { ان تصبهم سيئه يطيروا بموسي و من معه الا انما طائرهم عندالله }
«سوره مباركه اعراف , 131 »
چون فرعونيان به حضرت موسي ايمان نياوردند و به جهت عداوت با او بني اسرائيل را عذاب مي كردند. لذا خداوند بر فرعونيان غضب كرده و آنها را به قحط و بلا مبتلا كرد و زراعتهايشان را ملخ خورد و ميوه باغها يشان تلف شد و هفت شبانه روز برف بر آنها باريد و آب رود نيل تبديل به خون شد . قوم فرعون با ديدن اين عذابها مي گفتند: ما بد شومست ونا مباركي حضرت موسي «عليه السلام » به اين عذابها مبتلا شدند و لذا تطير به حضرت موسي و قدومش مي زدند . كه خداوند سبحان مي فرمايد : «غلط فهميده اند بلكه آن عقوبتها و عذابها به خاطر شومي اعمال فرعون و قبطيان بوده كه بر كفر و عناد خود اصرار داشتند و ايمان نمي آورد ند» ( 5)
فال : به معناي كلمه صالحه است كه كسي آن را از شما بشنود. چنانكه حضرت رسول« صلي الله عليه واله » درجواب كسي كه از او معناي فال را سوال كرد فرمودند :{ الفال كلمه صالحه يسمها احدكم} ( 6) همانگونه كه مجمع البحرين از ابن سكت نقل مي كند كه : به شخص مريض خطاب مي شود و او بدين واسطه بهبود مي يابد. ( 7)
يا كسي دنبال چيزي مي گردد , ديگري به او مي گويد اي, يا بنده (8) با كلامش فال نيك مي زند و نيكي را قصد مي كند .
بخش دوم : دليل نقلي « روايت » در بحار الانوار نقل شده است « ان رسول الله كان يحب الفال و يكره الطيره » ( 2)
پيامبر اكرم « صلي الله عليه واله » فال را دوست داشت ولي تطير را بد مي دانست .
روايت دوم : «قال رسول الله « صلي الله عليه واله » {ان الله يحب الفال الحسن} ( 3) پيغمبر اكرم « صلي الله عليه و اله » فرمودند :« خداوند فال نيك را دوست دارد.
روايت سوم : ان النبي {كان يحب الفال صالح و الاسم الحسن و يكره الطيره و هي الشام .}
پيابر فرمودند : « فال خوب , مراسم نيكو را دوست مي داشت و فال بد زدن را قبيح مي دانست »
بخش سوم : نمونه هاي از فال بد زدن « تطير»
نوشته اند اول كسي كه فال بد زدند اولاد كيومرث بودند. وقتي كه كيومرث مريض بود , خروس اول شب فرياد نمود و در همان شب او از دنيا رفت لذا آنرا به فال بد گرفتند و آن خروس را كشتند. ( 9)
مرحوم حاج شيخ عباس قمي مي فرمايد : مردم بيعت طلحه را با امير المومنين «عليه السلام » شوم مي دانستند . چون اولين كسي كه بيعت كرد طلحه بود و دستش شل و ناقص بود لذا مي گفتند اين حكومت پايدار نمي ماند و همچنان شد كه فال بد زد. ( 10)
جهت تفصيل و آشنائي بيشتر در اين رابطه به كتب مربوطه از جمله كتاب خزينه الجواهر في زينه المنابر , مرحوم حضرت آيه الله حاج شيخ علي اكبر نهاوندي .
و كند و كاوش درباره استخاره و تفال از ابو الفضل طريقه دار مراجعه فرمائيد .
نتيجه : با توجه به روايات ونقلهاي تاريخي كه در دسترسي است جواب سوال شما مثبت است و به هر صورت نيك و بد وجود داشته است و البته فالگيري كه ادعا مي كنند آينده را مي توانند بفهيده از بحث ما خارج هستند و به هيچ وجه مورد قبول نمي باشند, بلكه تفال به معناي نيك انديشي و خوشبيني نسبت به كار ( معقول ) خوب بوده و بدگماني و بد انگاري ( كار معقول ) كار ناپسندي است زيرا؛ كه هر كدام از اين دو كار مي توانند در نتيجه و موفقيت ما در كارمان تاثير بگذارند
منابع :
1- سفينه البحار , ج 1 , ص 530 , ماده رفع
2- مجمع البحرين علامه طريحي , ج 5 , ص 439
3- سفينه البحار شيخ عباس قمي , ج 2, ص 340 ماده فال
4- همان, ص 102
5- مجمع البيان , ج 4 , ص 467
6- خزينه الجواهر , ج 1 , ص 590
7- المنجد , ص 566 , ماده فال
8- مجمع البحرين , ج 5 , ص 439
9- خزينه الجواهر , ج 1 , ص 599
10- سفينته البحار, ج 1 , ص 102
11- سوره مباركه ابراهيم, آيه 15
12- خزينه الجواهر , ج 1 , ص 590 به نقل از حيات الحيوان .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.